søndag 21. januar 2007

Reisebrev fra Mexico


Et av medlemmene i DROP, Per Håvard er på tur til Mexico. Les hans rapporter her. Følg med, han sender nok mer etterhvert.


22. januar

Dagsrapporten i dag er mye lik gårsdagens med visse endringer...
Flyturen ikke helt uten begivenheter da jeg også i dag hadde innklapp dog et lite som jeg kun kan ta skylden for selv… 30 % innklapp venstre side som kom da jeg satt og dagdrømte i relativt sprek termikk og fulgte ikke med på vingen...
Det som er det positivet er at det kom uten at det var lyd i meg.. ingen primal-skrik denne gangen nei.

Læringskurven er meget bratt her nede og det er bra... Er tryggere i vingen etter 3 dager her nede enn 2 år hjemme (med litt spredd flyging). Sett bort ifra innklappet gikk resten knirkefritt, ingen landingsvansker… Etter lunsj i dag dro vi til et nytt flysted som ligger over byen vi bor i.. det heter Torres.. Da flyr vi på solgangsbris som kommer fra den store kunstige innsjøen som ligger her.
Det er kremflyving... rett og slett… Vinden er helt laminær og du flyr over terrenget i moderat høyde, ropet til hverandre i luften, tar bilder..
Og koser deg rett glugg i hjel… Silke luft… ahaaaa!!!!!!

Det eneste negative må være at jeg er litt for tung i vingen som gjø at jeg detter litt igjennom... Det er aldri noe gøy å sitte og kikke på de som alltid er høyere en deg selv. Landingen er litt spesiell siden du har vann på to sider og ingen overflygings alternativer på de to andre. Hadde av den grunn tømt meg for elektronikk siden det var min første landing her, men ingen problem..
Fikk med meg et lite show fra noen lokale piloter her etter landing… Se bilde... stilig…

Rapporter følger… Per Håvard…

Mexico 21. januar:

Har nettopp kommet tilbake etter dagens tur og sitter og kjenner at jeg er litt sliten psykisk og fysisk…

Startet som en av de første i dag og kjente det løftet nesten med en gang som er mot normalt her... Tenkte dette skulle være dagen å bryte 3000m barrieren… Setter meg sånne mål uten at de er så veldig viktige, bare for å ha noe å gå etter. Trodde det skulle bli enkelt etter gårsdagens erfaringer, men den gang ei… Gikk opp og ned fra 2300 til 2750m som ei forskremt harabikkje… klarte liksom ikke å finne ut av hvordan dette fungerte helt. Men hvem klager… jeg flyr jo…

Hadde også et lite mål om å fly min første distanse i dag. Altså fly vekk fra start bakover medvinds... Men siden jeg ikke klarte å holde en stabil høyde, valgte jeg den faste landingen foran start kalt "piano" (forklaringen på det navnet er visst at man kan dytte et piano ut fra starten og det vil fly ned til den landingen av seg selv... ehee???)

Siden det var vanskelig å holde høyde skulle man tro at det ville være en grei sak å fly ned og lande… NOT… Å komme seg under 2300m skulle vise seg å bli en utfordring det også. Startet med mitt første skikkelige innklapp på ca 60 %. Skvatt såpass at jeg skreik ut en eller annen urlyd og korrigerte innklappet tvert. Ble overrasket over at jeg faktisk gjorde det rette på instinkt, og meget glad for å se hvordan vingen faktisk oppførte seg eksemplarisk. Den kom ut igjen tvert og med kun en svak pendel på meg...

Kjempet meg videre ned, men så løftet det igjen. Og vips var man tilbake der man begynte... Dette skjedde gang på gang. Begynte å gruble på hvordan jeg faktisk skulle komme ned, for vi hadde fått beskjed om å lande før kl halv tolv pga etter den tid vil det være sterk termisk aktivitet på landing… og nå ønsket jeg å lande…
Da ble min første stupspiral iverksatt… He-he... vet ikke om den var så heftig, men det gikk i alle fall nedover… Avsluttet i bra høyde og begynte siste innflygning... skikkelig rotete luft og vanskelig å beregne landingen, men mente jeg hadde tatt høyde for å lande ca. midt på jordet... I bakre del av landing bare stoppet vingen min å fly fremover og de siste 25-30 høydemetrene ned gikk som en heis rett ned i meget moderat fart Bommet derfor på landingen med 10m og oppi en maisåker… helt udramatisk.

Har fått en god porsjon erfaring i dag, og skal dagen oppsummeres er den ubetinget positiv selv om man var sliten etterpå.. Kan også nevne at en dansk jente her landet rett etter meg og hadde spydd 3 ganger. Sjøsyk… Slapp aldri styrelinene i dag for å ta bilder… turte det rett og slett ikke. Synd egentlig for det er et flott syn med alle de vingene i luften som det var i dag…

Nye rapporter følger. Hilsen Per Håvard…

Mexico 19 januar:



Hei alle sammen.....
Har nå vært et døgn og litt i Mexico city, og hei for ei røre....
Uvant å se bevæpnet politi i skuddsikre vester på hvert gatehjørne og ved inngangen til offentlige og private kontorer....
Gikk flere mil igår rundt omkring og kikket, først rundt fra hotellet og så tok jeg en taxi til "sentrum". Ei hvit og grønn boble som knirket og knakte i alle deler og som med milimeter presisjon snek seg rundt i trafikken som ikke har noe som helst system sett med norske øyne.

Sentrum var også en snodig opplevelse da forskjellige gjenstander som var for salg hadde stort sett hver sin gate.... Det var et helt kvartal som solgte gull, en gate hadde klær, en musikkinstrumenter, og en gate solgte slaktet kylling osv.....
Etter å ha gått rundt på kryss og tvers i nesten 6t. gikk jeg tilbake til hotellet... Det var ikke dårlig synes jeg å finne frem i det salige kaos som er her nede. Stedssansen er inntakt vil jeg påstå å si....

Fikk en hyggelig overraskelse i går kveld da det banket på døra mi. Da kom paraglideren sendt fra flyplassen, for den kunne ikke Amerikanerene sende på samme fly som meg. Fikk den plombert, så her var det nok noe mistenkelig.... Har vært litt/mye bekymret om jeg noen gang kom til å se den igjen.... Håpløst om den ikke hadde dukket opp siden den er hele poenge med turen...
Nå har jeg akkurat spist frokost og skal gjøre meg klar til å reise til flyplassen for å møte de andre. Skal bli godt å se noen kjente ansikter
Nye rapporter vil komme når jeg kommer i kontakt med nettverk... og bilder selvfølgelig.....

Ingen kommentarer: